Bovenkant van de pagina
Direct naar content

Visuele screening en training

IK ZIE, IK ZIE, WAT JIJ NIET ZIET

We hebben binnen onze praktijk kinderfysiotherapeuten die zich gespecialiseerd hebben tot visueel screener en het traject daarna kunnen begeleiden. Goede oog samenwerking is essentieel om als kind goed te kunnen functioneren op school en in het dagelijks leven.

Leren doe je met de ogen.

Leren doe je voor een heel groot deel met je ogen. Je ogen krijgen informatie binnen door te kijken, bijvoorbeeld letters en cijfers. Je hersenen maken er dan woorden, zinnen en sommen van. Een
automatiseringsproces zorgt dat je uiteindelijk kunt lezen, spellen en rekenen. Als je de informatie via de ogen niet goed binnen krijgt, dan heeft dat invloed op het leren. De basis voor leren, ook van motorische vaardigheden, is een goede samenwerking van de ogen.

Wanneer kun je denken aan problemen met de ogen?

Zie je bij je kind enkele van de volgende kenmerken? Dan kunnen problemen met de ogen (ook wel visuele dysfunctie genoemd) een oorzaak zijn:

  • Moe en geprikkeld na een schooldag
  • Snel vermoeid zijn na visuele inspanning
  • Gevoelig zijn voor fel(zon) licht
  • Last van droge en/of branderige ogen
  • Vaak hoofdpijn met name boven de wenkbrauwen

Klachten tijdens lessen in het onderwijs:

  • Slordig schrijven
  • Niet netjes op de lijn schrijven,
  • Hoofd scheefhouden tijdens lezen en/of schrijven,
  • Lezen niet leuk vinden,
  • Woorden of regels overslaan
  • Tijdens het lezen of woorden zelf invullen,
  • Vinger gebruiken tijdens het lezen.
  • Bij hardop lezen klinkt het hakkelig
  • Slecht begrijpend lezen (hoe langer de zinslengte hoe moeilijker)
  • Op een blanco vel schrijft men niet horizontaal
  • De spaties tussen de geschreven woorden zijn onregelmatig
  • Het kijken naar een beeldscherm gaat hoofdpijn opleveren
  • Zeer beperkt ruimtelijk inzicht
  • Concentratieproblemen

Klachten met sporten of gymlessen:

  • Balans en evenwicht is verstoord
  • Problemen met (oog-hand) coördinatie
  • "Onhandig" bijv. vaak ergens tegenaan lopen,
  • Moeite met vangen, schoppen of slaan van een bal,
  • "bang zijn voor de bal", "de bal niet zien aankomen". Niet goed kunnen inschatten op welke plek in de ruimte een bal aankomt.
  • Hoogtevrees.

Deze kenmerken overlappen de kenmerken die horen bij bijv. dyslexie, ADHD of DCD. Het is dus niet zo gek dat daar eerst aan gedacht wordt. Het is wel belangrijk om duidelijk te hebben waar de leerproblemen vandaan komen. Visuele dysfuncties kun je met een oefenprogramma sterk verbeteren of verhelpen.

Wat moeten je ogen eigenlijk allemaal kunnen om goed te kunnen leren?

Oog volgbewegingen:
Wil je een woord of woorden in een zin goed kunnen zien, dan is het belangrijk dat je ogen goed kunnen volgen en niet telkens 'wegspringen'. Als je ogen goed kunnen volgen dan zorgt dat er ook voor dat je bij het lezen op de juiste regel kunt blijven lezen. Lukt dit niet, dan moet je een woord telkens opnieuw spellen of weet je niet meer waar je gebleven bent. Je komt dan ook niet aan automatiseren toe. Gaat het volgen met de ogen niet goed, dan kan een lees- of rekenprobleem ontstaan.

Oog richten en focussen:
Het is belangrijk dat je je ogen goed kan richten en focussen op de letters en woorden of op de bal tijdens gymmen. Als dat richten en focussen niet goed gaat, dan zie je de letters wazig of bewegen. Daardoor krijg je natuurlijk geen juist beeld. Je ontwikkelt hierdoor geen goed woordbeeld en automatiseren lukt niet. Je blijft spellend lezen. En ook spelling blijft zwak.

Oog samenwerking:
Om te kijken gebruik je twee ogen. Elk oog ziet net een iets ander beeld. De hersenen schuiven die twee beelden over elkaar heen en maken zo één scherp beeld. Als de oog samenwerking niet goed gaat, dan wordt het beeld niet scherp. Dit wordt fixatie disparatie genoemd. De ogen zijn voortduren bezig om dit te corrigeren. Je kunt je waarschijnlijk wel voorstellen dat je daar heel moe van wordt, hoofdpijn van krijgt en je minder kunt concentreren. Het werk dat gedaan moet worden in de klas ontwijk je liever. En van extra lezen om te oefenen wordt je niet blij.

Scherpstellen:
Je ogen moeten dichtbij en veraf scherp kunnen zien. Dichtbij en veraf wisselen in de klas snel af: je kijkt van je schrift naar het bord en daarna weer terug naar je schrift om bijvoorbeeld weer verder te schrijven. Het is belangrijk dat je snel weer scherp ziet bij de afwisseling tussen dichtbij en veraf. Lukt dit niet zo snel of soepel, dan gaat het werktempo naar beneden.

Visuele screening en training

Visuele dysfuncties kunnen dus een oorzaak zijn van leerproblemen ook voor het aanleren van motorische vaardigheden. Daarom is het belangrijk om dat te onderzoeken. Dit doe je door middel van testjes (o.a. met de bioptor) en aan de hand van vragen. Kinderen vinden een dergelijke screening vaak wel leuk om te doen en ervaren deze niet als er heel belastend.

Bioptor test uitgevoerd bij een kind

Als visueel screener kunnen we kijken of het zinvol is om iemand door te verwijzen voor een uitgebreid functioneel oogonderzoek, uitgevoerd door een optometrist. De optometrist heeft gespecialiseerde apparatuur om verder onderzoek te verrichten, de eventuele diagnose te stellen. In samenwerking met de optometrist kan een visueel screener het vervolgtraject verder begeleiden. Het vervolgtraject bestaat uit oefeningen gericht op eerdergenoemde vaardigheden als oog volgen, oog richten, samenwerking van de ogen en scherpstellen waardoor deze geautomatiseerd worden. De gerichte oefeningen zijn gevarieerd en leuk, dit maakt het makkelijker om thuis goed te oefenen.

Binnen onze praktijk is Jeannet Wegstapel : de FON (Functionele Oogzorg Nederland) gecertificeerde visueel screener en trajectbegeleider.

Heeft U twijfels of er bij uw kind sprake kan zijn van hetgeen hierboven vermeld staat, neem dan gerust contact met ons op.


info-fo.nl


Contact informatie

0548 745133
Info@fysiohaarstraat.nl

Neem contact op!

Wij zijn wettelijk verplicht toestemming te vragen voor het gebruik van cookies. Bij akkoord kunt u onze website direct bezoeken.
Wij maken gebruik van functionele cookies en cookies voor statistieken, advertenties en sociale media. De cookies bewaren geen persoonsgegevens en zijn dus niet aan een individu te koppelen.

Terug naar de bovenkant van de pagina