Schrijfmotoriek
Door Fysio Haarstaat op woensdag 19 oktober 2016In groep 3 leert een kind in korte tijd schrijven, een moeilijke vaardigheid. Het kind moet veel dingen tegelijk leren doen; een goede zithouding, de pen goed vasthouden, letten op de grootte van de letters, afstand tussen de woorden en natuurlijk een goede spelling.
Het schrijven moet één vloeiende beweging zijn, anders ontstaat schrijfkramp. De vorm van alle 26 letters is anders, maar ze lijken voor een kind veel op elkaar. Verwarring ontstaat dus snel. Uw kind moet veel nieuwe woorden onthouden en kunnen gebruiken, want taal is enorm belangrijk. Schrijven is dus behoorlijk complex en het is logisch dat er wel eens wat mis gaat in de uitvoering van de schrijfbeweging.
Mogelijke uitingen van schrijfproblematiek:
- Het kind schrijft slordig (niet leesbaar, te weinig ruimte tussen woorden, te groot, te klein etc)
- Het kind schrijft krampachtig en gespannen
- Het tempo van schrijven is erg laag
- Het kind houdt de pen op een vreemde manier vast
Als het schrijven niet soepel gaat, kan het kind teleurgesteld raken, wil het niet meer schrijven en begint het ook de taallessen en verschillende taken die met schrijven te maken hebben niet meer leuk te vinden. Het is daarom van belang deze vicieuze cirkel te doorbreken. De kinderfysiotherapeut helpt en begeleidt bij deze problematiek.
Observatie en onderzoek
De kinderfysiotherapeut onderzoekt eerst waar de oorzaak van het schrijfprobleem ligt. Het kan zijn dat de herkenning van vormen moeilijker is of juist het coördineren van de fijne bewegingen. Zeker bij kinderen die weinig plezier hebben in kleuren, knutselen en spelen met klein speelgoed (zoals kralen), kan de fijne motoriek achterblijven. Uw kind gaat bij ons een stukje tekst overschrijven en de fijne motoriek wordt getest.
Behandeling
Er wordt een oefenprogramma opgesteld en de ouders worden geïnformeerd over de verwachtte behandelduur. We oefenen veel met het kind en laten zien hoe leuk de schrijftaken kunnen zijn. We maken gebruik van verschillende teken- en schrijfspelletjes, diverse schrijfmaterialen en papier met diverse liniëring om een zo leesbaar mogelijk en soepel schrift te krijgen. Bij Fysio Haarstraat zijn verschillende grippers, pennen en potloden aanwezig die het kind kan uitproberen.
De kinderfysiotherapeut probeert in de behandeling zoveel mogelijk in te spelen op de belevingswereld van het kind.
De volgende aspecten komen o.a. aan de orde:
- Goede zithouding.
- Ontspannen positie van de schrijfarm op tafel.
- Voldoende afwisseling tussen spanning en ontspanning van de pols en van de vingers.
- Pengreep en keuze van de juiste pen.
- De schrijfoefeningen worden ondersteund door oefeningen voor de oog- handcoördinatie en fijne motoriek.
- De kinderfysiotherapeut volgt, zo mogelijk, de schrijfmethode van school.
Door het stellen van duidelijke haalbare doelen en stappen proberen we het leesbaar schrijven weer een positieve uitdaging te laten zijn voor het kind. Dit gebeurt uiteraard in overleg met de leerkracht en ouders
Onze kinderfysiotherapeuten Jeanet Wegstapel en Iris Schulte - de Lang, hebben zich gespecialiseerd op het gebied van schrijfmotoriek. Zij zullen bij uw kind aan de hand van observaties en specifieke testen bekijken waar het probleem zit en hier een mogelijke oplossing voor zoeken.
Voor het maken van een afspraak kunt u contact opnemen: telefonisch of via www.fysiohaarstraat.nl.
Voor het maken van een afspraak heeft u geen verwijzing nodig van de huisarts of specialist.
Meer nieuwsberichten
Wij zijn wettelijk verplicht toestemming te vragen voor het gebruik van cookies. Bij akkoord kunt u onze website direct bezoeken.
Wij maken gebruik van functionele cookies en cookies voor statistieken, advertenties en sociale media. De cookies bewaren geen persoonsgegevens en zijn dus niet aan een individu te koppelen.