Bovenkant van de pagina
Direct naar content

Problemen met de fijne motoriek en de schrijfvaardigheid

Op de basisschool moeten kinderen veel fijn motorische vaardigheden leren. Knippen, vouwen, kralen rijgen, kleuren, schrijven etc. Vaak gaat dat vanzelfsprekend, maar niet altijd. Kinderen kunnen moeite hebben met knippen en vouwen, knutselwerkjes lukken niet goed en ze willen niet meer. Daardoor oefenen ze ook niet meer en blijft het een probleem.

Als kinderen in groep 3 moeten leren schrijven zijn er altijd een aantal kinderen die er veel moeite mee hebben. Schrijven is een complexe vaardigheid die een groot beroep doet op de coördinatie. Soms missen kinderen nog wat vaardigheden om dat goed te leren. Dit heeft alles te maken met rijping en motorisch leren. Ze houden het potlood niet goed vast, gaan de verkeerde kant op of krijgen de letters maar niet tussen de lijnen. De leesbaarheid van het handschrift (het niet vloeiend schrijven) is minder goed, het schrijftempo is laag of er wordt hard op het potlood gedrukt, waardoor er kramp of vermoeidheidsklachten ontstaan bij het schrijven. Bovendien is schrijven een activiteit waarbij motorische en cognitieve processen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Wanneer het schrijven geautomatiseerd is komt er meer ruimte voor andere denkprocessen zoals spelling en taal. Schrijfproblemen kunnen op zichzelf staan, maar ook een uitingsvorm zijn van complexe motorische problematiek.

Herkent u dit?

  • Het handschrift van uw kind is niet of nauwelijks leesbaar
  • Het schrijftempo van uw kind is te traag
  • De schrijfbeweging kan niet aangeleerd worden
  • Het schrijven kan niet worden volgehouden en/of er ontstaat pijn bij het schrijven

De kinderfysiotherapeut is direct toegankelijk. Dit betekent dat u op eigen initiatief een afspraak voor een onderzoek en observatie kunt regelen of op advies van leerkracht. Als kinderfysiotherapeut onderzoeken wij met welk aspect van het schrijven een kind moeite heeft en wat de oorzaak hiervan is, waarbij wordt gelet op:

  • De leesbaarheid van de letters, woorden en zinnen.
  • De schrijfbeweging; verloop en nauwkeurigheid.
  • De snelheid van bewegen.
  • Het wel/niet optreden van vermoeidheid.
  • Pengreep, drukopbouw en opgebouwde spanning.
  • Schrijfmateriaal
  • Houding.
  • Concentratie
  • Interesse

Hiervoor wordt gebruik gemaakt van verschillende testen en/of vragenlijsten o.a. M.ABCIII, SOS II maar ook een test voor de samenwerking van de ogen. Vervolgens wordt op speelse wijze en in samenspraak met ouders en school, eraan gewerkt dat een kind gewoon mee kan komen met het schrijfonderwijs in de klas.

Contact informatie

0548 745133
Info@fysiohaarstaat.nl

Neem contact op!

Wij zijn wettelijk verplicht toestemming te vragen voor het gebruik van cookies. Bij akkoord kunt u onze website direct bezoeken.
Wij maken gebruik van functionele cookies en cookies voor statistieken, advertenties en sociale media. De cookies bewaren geen persoonsgegevens en zijn dus niet aan een individu te koppelen.

Terug naar de bovenkant van de pagina